A continuació identificaré 3 exemples d´unes bones pràctiques,
adjuntant el link perquè es puguin veure les imatges:
1)
Les
taronges:
Aquí
podem identificar una bona pràctica perquè es veu com els infants experimenten,
exploren, aprenen i gaudeixen amb una fruita, la taronja. Penso que les mestres
han realitzat una bona tasca de preparació i planificació, ja que mitjançant
aquesta experiència els infants poden estimular els seus sentits i la
imaginació.
La bona pràctica, també la veig
reflectida amb la continuïtat d´aquest “projecte” perquè es veu que els infants
ja coneixen la taronja i la treballen en molts de sentits. No és una activitat aïllada,
es fa un seguiment de com canvien les coses al pas del temps (en aquest cas, la
pell es va secant i l´olor també canvia), cosa que penso que ajuda a l´infant a
prendre nocions de les transformacions, ajudant al coneixement de sí mateixos i
de l´entorn. Penso que la bona pràctica que fan aquestes mestres és interessant
perquè s´aprofiten d´un recurs molt proper pels infants i econòmic per a
l´escola. A més, la capacitat de realitzar diverses activitats (estampacions, eixugar
la pell, molar-la, fer un mural, emprar-la com a colorant, etc.) amb una simple
fruita és extraordinari, cosa que implica que amb coses senzilles es poden fer
molts d´aprenentatges i descobertes. Considero que
deixar als infants que manipulin i descobreixin per ells sols és molt profitós
pel seu desenvolupament, ja que els hi ajuda a crear nous esquemes mentals de
coneixements, s´estimulen els sentits i afavoreix a la motricitat, a la vegada
que gaudeixen.
2)
Poder anar a beure aigua:
En
aquest enllaç he trobat aquesta frase que m´ha agradat molt: “En el dia a dia res no és banal, res no és
rutina” (article de Montse Fabrés a la revista Infància número 154,
2007.Barcelona) i si ho pensem bé, és veritat. Pels infants, les rutines són
necessàries pel seu desenvolupament integral, però si ho disposem de manera
atractiva i autònoma, per a ells és més un joc, on poden aprendre i
experimentar amb activitats “rutinàries”.
Penso que aquesta és una bona pràctica perquè les mestres mostren
confiança cap els infants, permetent que els seus alumnes s´enfrontin a reptes
quotidians i emprin les seves pròpies estratègies per aconseguir un fi, beure
aigua.
Aquesta
pràctica afavoreix l´autonomia, el desenvolupament motriu i descobriment de la
seva lateralitat. És molt senzill i profitós per l´infant en aquesta etapa.
És
una llàstima que encara hi hagi escoles de 0-3 que encara no facin ús d´aquesta
pràctica (sobretot a les aules de 2-3 anys) perquè significa que tenen una
visió de l´infant com a incompetent.
3)
Espais
i materials:
En aquest link he trobat molts
d´exemples d´unes bones pràctiques perquè la cura de l´espai en Educació
Infantil és importantíssim, així com d´uns bons materials. Darrera d´aquests hi
ha una gran tasca de professionals preocupats per l´ambient de la seva escola. Els
espais ben muntats proporcionen ambients, a on es reflecteix que a dintre d´una
escola es viu i es creix. M´han agradat els ambient, els murals, els plafons,
les obres d´art decoratives, coses que et conviden a quedar-te i coses que
t´enduries a casa. A més, hem de pensar que els infants passen moltes hores a
l´escola i necessiten sentir-se a gust, com a casa. El fet de tenir un sofà a
una sala o al hall, afavoreix a les relacions, a crear vincles, interaccions
espontànies plenes de riquesa pels infants.
També m´ha agradat el tipus de
material emprat perquè ens mostra que de les coses naturals es poden fer
meravelles i en aquesta societat consumista que vivim, ens hauríem de sortir de
les joguines tan estructurades i estereotipades, que a la llarga creen
problemes fomentant modes absurdes. Aquests materials es veuen encara a moltes
escoles, per ventura recullen aportacions de pares, permetent entrar a l´escola
joguines de plàstic (cotxes, motos, animals de Disney, de moda com na Dora,
Hello Kitty, etc.), per tant, un projecte de millora per a unes bones
pràctiques seria realitzar materials no estructurats del medi natural, reciclant
allò que es troba a l´abast de tothom.
Us convido a retornar en aquest link
perquè a cada pestanya hi ha moltes bones idees per a posar en pràctica a les nostres
aules:
-
La
natura: l´aigua, l´aire, la llum, la terra...
-
La
creativitat i l´ambient: la documentació...
-
Els
materials naturals: la carabassa, alls, pètals de rosa...
En definitiva, les bones pràctiques es poden
veure reflectides amb les rutines, els espais, els ambients, els materials, la
documentació, la programació, les experiències, les descobertes, els
aprenentatges dels infants, ..., i això depèn de la capacitat, la
predisposició, la creativitat, la imaginació i la reflexió d´un bon docent.
En aquesta entrada he treballat les competències 4.2,
perquè identifico les bones pràctiques i les comparo amb altres pràctiques (com
per exemple deixar que els infants beguin aigua sols), i la competència 5.2,
perquè reflexiono sobre una millora a l´hora d´emprar materials naturals en
vers de materials de plàstics, estereotipats, que fomenten models erronis.
No hay comentarios:
Publicar un comentario