martes, 16 de abril de 2013

Bones pràctiques a 0-3

En aquesta entrada parlaré de les bones pràctiques que es poden veure a les aules de 0-3. Qualsevol experiència enriquidora, plena de descobriments pels infants, amb una bona organització d´espais, materials, ambients,..., ens pot aportar bones idees per posar en pràctica a les nostres aules.
A continuació identificaré 3 exemples d´unes bones pràctiques, adjuntant el link perquè es puguin veure les imatges:

1)    Les taronges:
Aquí podem identificar una bona pràctica perquè es veu com els infants experimenten, exploren, aprenen i gaudeixen amb una fruita, la taronja. Penso que les mestres han realitzat una bona tasca de preparació i planificació, ja que mitjançant aquesta experiència els infants poden estimular els seus sentits i la imaginació.
La bona pràctica, també la veig reflectida amb la continuïtat d´aquest “projecte” perquè es veu que els infants ja coneixen la taronja i la treballen en molts de sentits. No és una activitat aïllada, es fa un seguiment de com canvien les coses al pas del temps (en aquest cas, la pell es va secant i l´olor també canvia), cosa que penso que ajuda a l´infant a prendre nocions de les transformacions, ajudant al coneixement de sí mateixos i de l´entorn. Penso que la bona pràctica que fan aquestes mestres és interessant perquè s´aprofiten d´un recurs molt proper pels infants i econòmic per a l´escola. A més, la capacitat de realitzar diverses activitats (estampacions, eixugar la pell, molar-la, fer un mural, emprar-la com a colorant, etc.) amb una simple fruita és extraordinari, cosa que implica que amb coses senzilles es poden fer molts d´aprenentatges i descobertes. Considero que deixar als infants que manipulin i descobreixin per ells sols és molt profitós pel seu desenvolupament, ja que els hi ajuda a crear nous esquemes mentals de coneixements, s´estimulen els sentits i afavoreix a la motricitat, a la vegada que gaudeixen.

2)    Poder anar a beure aigua:
En aquest enllaç he trobat aquesta frase que m´ha agradat molt: “En el dia a dia res no és banal, res no és rutina” (article de Montse Fabrés a la revista Infància número 154, 2007.Barcelona) i si ho pensem bé, és veritat. Pels infants, les rutines són necessàries pel seu desenvolupament integral, però si ho disposem de manera atractiva i autònoma, per a ells és més un joc, on poden aprendre i experimentar amb activitats “rutinàries”.  Penso que aquesta és una bona pràctica perquè les mestres mostren confiança cap els infants, permetent que els seus alumnes s´enfrontin a reptes quotidians i emprin les seves pròpies estratègies per aconseguir un fi, beure aigua.
Aquesta pràctica afavoreix l´autonomia, el desenvolupament motriu i descobriment de la seva lateralitat. És molt senzill i profitós per l´infant en aquesta etapa.
És una llàstima que encara hi hagi escoles de 0-3 que encara no facin ús d´aquesta pràctica (sobretot a les aules de 2-3 anys) perquè significa que tenen una visió de l´infant com a incompetent.

3)    Espais i materials:
En aquest link he trobat molts d´exemples d´unes bones pràctiques perquè la cura de l´espai en Educació Infantil és importantíssim, així com d´uns bons materials. Darrera d´aquests hi ha una gran tasca de professionals preocupats per l´ambient de la seva escola. Els espais ben muntats proporcionen ambients, a on es reflecteix que a dintre d´una escola es viu i es creix. M´han agradat els ambient, els murals, els plafons, les obres d´art decoratives, coses que et conviden a quedar-te i coses que t´enduries a casa. A més, hem de pensar que els infants passen moltes hores a l´escola i necessiten sentir-se a gust, com a casa. El fet de tenir un sofà a una sala o al hall, afavoreix a les relacions, a crear vincles, interaccions espontànies plenes de riquesa pels infants.
També m´ha agradat el tipus de material emprat perquè ens mostra que de les coses naturals es poden fer meravelles i en aquesta societat consumista que vivim, ens hauríem de sortir de les joguines tan estructurades i estereotipades, que a la llarga creen problemes fomentant modes absurdes. Aquests materials es veuen encara a moltes escoles, per ventura recullen aportacions de pares, permetent entrar a l´escola joguines de plàstic (cotxes, motos, animals de Disney, de moda com na Dora, Hello Kitty, etc.), per tant, un projecte de millora per a unes bones pràctiques seria realitzar materials no estructurats del medi natural, reciclant allò que es troba a l´abast de tothom.
Us convido a retornar en aquest link perquè a cada pestanya hi ha moltes bones idees per a posar en pràctica a les nostres aules:
-          La natura: l´aigua, l´aire, la llum, la terra...
-          La creativitat i l´ambient: la documentació...
-          Els materials naturals: la carabassa, alls, pètals de rosa...

En definitiva, les bones pràctiques es poden veure reflectides amb les rutines, els espais, els ambients, els materials, la documentació, la programació, les experiències, les descobertes, els aprenentatges dels infants, ..., i això depèn de la capacitat, la predisposició, la creativitat, la imaginació i la reflexió d´un bon docent.

En aquesta entrada he treballat les competències 4.2, perquè identifico les bones pràctiques i les comparo amb altres pràctiques (com per exemple deixar que els infants beguin aigua sols), i la competència 5.2, perquè reflexiono sobre una millora a l´hora d´emprar materials naturals en vers de materials de plàstics, estereotipats, que fomenten models erronis.  

No hay comentarios:

Publicar un comentario