sábado, 20 de abril de 2013

La bona pràctica

La Psicomotricitat al primer cicle d´Infantil.
Aquesta és una bona pràctica que realitza tot el centre, és a dir, cada dia de la setmana ho fa una classe diferent (des del nadons fins al nins/-es de 3 anys). Hi ha un total de 4 classes: una aula de 0-1, una aula de 1-2 i dues aules de 2-3.
El centre té una sala específica de Psicomotricitat que es pot adaptar a tots els nivell requerits pel primer cicle, per tant, l´espai és adequat perquè té el materials necessaris per a realitzar la Psicomotricitat per diferents nivells maduratiu. A més, aquesta pràctica es realitza entre les 10-10:15h fins les 11h, per tant, està integrada dintre la jornada escolar i no es veu com una activitat extraescolar. Es té en compte les necessitat dels infants, on l´espai i el temps s´adapten a ells.

Els objectius d´aquesta bona pràctica són molts i es van canviant segons les sessions i les aules, però per uns objectius generals que s´aplica a tots els nivells són: estimular la psicomotricitat fina i gruixada, i afavorir el desenvolupament del joc espontani  de l´infant.    
Penso que realitzar una bona pràctica de Psicomotricitat, es pot contemplar dintre de l´Àrea de coneixement de si mateix i autonomia personal, que apareix al currículum d´Infantil. Aprofitar un espai i uns materials idonis per explorar-se mitjançant el joc i el moviment ajuda a incrementar progressivament la consciència de si mateix i formar-se una imatge ajustada i positiva a través del moviment, del joc i la interacció amb els altres. També a conèixer i representar el propi cos, descobrir les seves possibilitats d´acció i d´expressió, coordinant i controlant cada cop amb major precisió gestos i moviments i regulant el moviment, el to i la postura.
Hi ha diversos fonament teòrics que ens expliquen la riquesa d´una bona pràctica psicomotriu, així com en Bernard Aucouturier (França), creador dels fonaments teòrics-pràctics que sustenten aquesta pràctica.
INTERROGANTS, DILEMES I DUBTES... és tot el material realment adequat en aquesta sala?    Per a quin nivell és més idoni emprar matalassos de plàstic, de roba, teles, coixins tous i durs, rampes, espatllera? Ho controlen bé totes les mestres? Es prepara anteriorment la sala? Com disposen els segons jocs? Quan es sap que un infant està preparat per emprar l´espatllera? Un dilema que us proposo és si les mestres formades pel Mòdul de Formació Professional saben com disposar la sala, planificar la sessió, elegir els objectius i avaluar-los? Creieu que han realitzat un curs específic?
VALOR del centre: penso que si a l´escola es té la sort de tenir una sala de Psicomotricitat, s´ha d´aprofitar, i a la meva escoleta sí ho fan. A més, els infants gaudeixen d´aquesta experiència tan satisfactòria que crec que tota la comunitat educativa (mestres, pares, famílies, etc.) la identifiquen com a una bona pràctica de l´escola.
Pel contrari, podria anomenar algunes pràctiques que no es fan i que serien molt recomanables pels infants: els racons (són molt pobres i no els hi donen temps als infants per a que hi juguin), els ambients no hi tenen cabuda (per la disposició de les aules i els espais poc aprofitats o per la manca de planificació de les mestres) i els tallers conjunts amb les famílies (que serien una estupenda manera d´involucrar i d´integrar als pares, fent que els infants es sentissin orgullosos i ampliant les seves interaccions).
En aquesta entrada penso que he treballat les competències 3.1, 4.1, perquè em faig preguntes sobre el què he observat quant al funcionament del meu centre, sobre les bones pràctiques; i també perquè identifico els marcs teòrics que justifiquen o qüestionen les pràctiques que es duen a terme al centre.




18 comentarios:

  1. Hola Elena.

    La bona pràctica que es fa al teu centre sobre la Psicomotricitat, m'ha agradat molt i a més, m'ha cridat l'atenció, ja que per començar hi han pocs centres que dispossin d'una aula tan grossa, plena de material i pròpia per realitzat aquesta pràctica. Així com tu has dit, jo també considero que aquesta és una pràctica molt important per aquesta etapa d'infantil, ja que permet desenvolupar la motricitat gruixuda i fina.
    A més, és molt important que aquesta pràctica s'adapti a tots els nivells del centre, ja que no per ser nadons o tenir 2 - 3 anys, s'han de perdre aquesta oportunitat única que dóna la psicomotricitat. Així com també, m'ha semblat molt idoni, que aquesta pràctica, el teu centre la contempli com allò que és, una activitat important que s'ha de contemplar dins la jornada escolar.
    Per últim, m'agradaria afegir un dubte que m'ha sorgit a partir dels teus, i és que, com tu comentes, la sala i els materials són molt adequats i sembla que tot està perfectament establert, però el rol de les mestres durant la sessió de psicomotricitat, quin es? saben que fer i a on situar-se a cada moment? aquest dubte aniria relacionat amb quina és la formació de les mestres.
    Aquesta és una molt bona pràctica que posa en marxa el teu centre. Esper que pugui continuar i anar millorant de cada vegada més, i tanta sort que altres centres poguessin tenir una aula pròpia amb materials com aquests per fer psico.

    ResponderEliminar
    Respuestas
    1. Responent a la teva pregunta...el rol de les mestres és d´observadores no participants, únicament intervenen quan hi ha un conflicte o per introduir nou material. Des de que les practicants som al centre, preparem nosaltres la sala i la recollim.
      Moltes gràcies Tamara

      Eliminar
  2. Hola Elena!
    M'agrada molt la teva pràctica, sobre tot perquè penso que la teoria de n'Aucouturier és molt completa i per el que ens contes, el teu centre la té molt present. D'altrabanda, penso que és una gran sort poder disposar d'una gran sala per fer psicomotricitat, ja que es necessita un espai molt ampli per afavorir gran varietat de moviments. Malauradament, el meu centre no disposa d'aquestes infraestructures ni tampoc de material suficient com per dur-ho a terme d'aquesta manera i la veritat és que es nota molt sobretot si ho comparo amb les pràctiques que vam fer a l'assignatura de psicomotricitat l'any passat. També dir-te que el meu centre tampoc (al manco el meu grup)segueix cap estructura com ara el ritual d'entrada, el de sortida, etc... i per tant, penso que es perden moments d'espera, expressió, etc.
    Gràcies per compartir-ho, perquè llegir la teva entrada m'ha fet reflexionar sobre aquests punts que et comento. Enhorabona!

    ResponderEliminar
    Respuestas
    1. Gràcies a tu, Isa, per visitar el meu blog. I ànim amb aquesta experiència de practicant...que estic segura l´aprofitaràs molt per aprendre i reflexionar.

      Eliminar
  3. Hola Elena!!!
    Com a companya de pràctiques a l'escola m'ha agradat llegir el teu escrit i poder tenir una altre perspectiva d'aquesta pràctica que es realitza a l'escoleta.
    Penso que aquesta activitat és una de les millors pràctiques que es realitzen a l'escola, ja que, l'espai de que es disposa afavoreix el desenvolupament autònom dels infants (tal com dius tu: es treballa el coneixement de si mateix i autonomia personal, i en aquesta edat és molt important tenir-ho en compte i treballar-ho.

    Ja que tu i jo utilitzem la mateixa sala i el mateix material m'agradaria poder contestar-te a algunes de les preguntes que has formulat a l'entrada:

    Penso que el material de que disposen en aquesta escoleta és molt adequat, disposen de tot tipus de material i això afavoreix la possibilitat de realitzar les sessions de psicomotricitat de diferents formes. Treballant a cada moment el que es vol treballar aquella sessió.

    Penso que el material és idoni per totes les edats però que la sala conta amb alguns perills que no van ser pensats quan es va muntar, com ja saps: les espatlleres estan mal col·locades, falta protegir cantons i radiadors i és una sala a la que no es pot treballar l'estiu ja que fa massa calor.
    Penso que hem aportat a l'escola un bon model de psicomotricitat, ja que nosaltres som les que ens encarreguem de preparar la sala seguint el model de Aucouturier; tant de bo l'any vinent agafin el nostre exemple i preparin la sala d'aquesta manera!

    En quant al dilema que ens proposes penso que les mestres si saben com disposar la sala per afavorir l'interès dels infants, però la desmotivació per part de l'equip docent fa que les mestres ens deixin a nosaltres fer-ho.

    Ja te dic que m'agrada que hagis compartit aquesta bona pràctica d'aula i et convido a visitar la meva pàgina i llegir la que he proposat jo.
    Ens veim demà! :D

    ResponderEliminar
  4. Hola Elena!
    Com ben bé has comentat, la psicomotricitat es tracta d'una molt bona pràctica ja que afavoreix l'autonomia personal i la consciència de si mateix.
    La meva experiència és a Menorca, i sa veritat que allà són molt conscients amb el tema de fer "psico" però, en canvi, no la realitzaven amb nadons. Això és un aspecte que m'ha agradat molt i que jo sempre havia criticat. Perquè no poden fer "psico" els nadons, adaptada a les seves possibilitats? Perquè són petits? M'alegra que a la teva escola sí que en facin. Crec que totes les escoles haurien de disposar un espai per fer psicomotricitat i incorporar-ho dins la jornada perquè és tracta d'una pràctica importantíssima per els infants.

    ResponderEliminar
    Respuestas
    1. Hola Lydia, la veritat és una llàstima que no vulguin realitzar-la amb nadons perquè és un moment i espai adequat pel seu desenvolupament. Per ventura, hauries de parlar més amb les teves mestres i donar la teva opinió, respatllada de les teories del desenvolupament. És difícil introduir canvis dins una escola, ja ho sé, i més si venen de les practicants, qui sap? algun dia canviin d´opinió.
      Ànim i molta sort per Menorca

      Eliminar
  5. Hola Elena!
    Jo també penso que la psicomotricitat es pot considerar una bona pràctica de l'escoleta. Sí que és veritat que en la majoria d'escoletes cada aula té una hora a la setmana destinada a aquesta activitat, però hi ha una diferència pel que fa als recursos que tenen, i pel que fa a la forma de plantejar-ho. A través de les imatges que ens presentes, he vist que a la teva escoleta hi ha molt d'espai i molt de material adequat i això està molt bé! També ens dius que els nadons fan psicomotricitat, i penso que és molt important que sigui així. Està clar que no es farà de la mateixa manera que amb els més grans, però des de ben petits han de començar a conèixer el seu cos i les seves capacitats, a més d'aprendre a expressar-se. A la meva escoleta els nadons també en realitzen, i estic contenta que sigui així.
    Sobre les preguntes que et planteges, m'ha cridat l'atenció la de com saber quan están preparats per emprar l'espatllera. Jo et diria que, pel que he pogut veure, els infants quan ells mateixos se senten preparats intenten pujar-hi, i cada cop van pujant més amunt. Tal vegada ens trobarem distints infants de la mateixa edat, però un s'atrevirà a pujar fins al darrer esglaó, algun sols pujarà a la meitat, i algun mai s'haurà acostat a les espatlleres. Jo crec que cadascú segueix el seu ritme personal, i que no ho hem d'imposar nosaltres.
    M'ha agradat la teva aportació, gràcies per compartir-ho!

    ResponderEliminar
  6. Hola Elena, m'agrada molt llegir la bona pràctica que ens has contat i has compartit amb nosaltres.

    Estic contenta de que hi hagi escoles que tinguin la psicomotricitat tan present i li donin la importància que té per afavorir el desenvolupament dels infants.
    Com tu ens has transmet i com algunes companyes han dit la psicomotricitat té un paper fonamental en el desenvolupament harmònic de la personalitat ja que posa al abast dels infants la possibilitat de viure i experimentar infinites interaccions, interaccions cognitives, emocionals, simbòliques i sensoriomotrius. I perquè gràcies a aquesta psicomotricitat els infants treballen millor, aprenen més ràpid, desenvolupen la personalitat, s'expressen millor, són mes sociables... en definitiva és una oportunitat magnifica per créixer i aprendre.
    I estic contenta de haver vist aquesta bona pràctica perquè es molt semblant a la concepció de psicomotricitat que jo tenc i que l'any passant ens varen ensenyar basant-se en la pràctica de'n Bernard Aucouturier. En canvi, jo a la meva escoleta no tenc la oportunitat de viure aquestes experiències ja que la meva escoleta ,baix el meu punt de vista, no dona la importància que la psicomotricitat mereix. Doncs, tot i que hi ha un dia a la setmana destinat a la psicomotricitat, on tots els infants de l'escoleta passen per l'aula de psico, aquesta sala no compta amb els recursos, materials i espais necessaris per dur a terme una bona pràctica educativa de psicomotricitat, per posar-te un exemple només disposem de matalassos i diferents coixins, i la sala on es duu a terme és la sala "multiusos" que es monta i desmonta cada pic que anem. A més, no es duu a terme ni ritual d'entrada ni de sortida així com nosaltres varem aprendre l'any passat. Així que m'alegra veure que hi ha escoles on es té molt present i esper a poc a poc, i dintre de les meves possibilitats, poder millorar la psicomotricitat de la meva escoleta.

    Fins aviat!

    ResponderEliminar
    Respuestas
    1. Moltes gràcies Sandra,
      enhorabona a tu també pel teu blog.

      Ànim amb les pràctiques.

      Eliminar
  7. Hola Elena, gràcies per compartir aquesta bona pràctica amb tots nosaltres. Penso que les meves companyes ja han posat molta cosa sobre la psicomotricitat però considero que és molt important que es tracti a aquestes edats primerenques.

    Durant aquestes darreres setmanes he pogut profunditzar una mica més els coneixements que ja tenia sobre la psicomotricitat. He assistit a un curs on vàrem destacar sobretot la importància que té la psicomotricitat en l’etapa d’infantil ja que aquesta afavoreix a un desenvolupament integral de la persona.

    A la meva escoleta diria que manca una mica aquesta activitat o que no està tot lo ben estructurada que hauria d’estar. Hi ha una sala amb alguns materials, encara que pocs, i es contempla com un ambient d’aprenentatge (el de gran moviment) i no com una activitat individual: la psicomotricitat. Per tant, diria que és un dels punts febles que té el centre i que tal vegada haurien de treballar-hi una mica més sobre el tema i estructurar bé les sessions.

    Per concloure, voldria destacar la bona feina que es fa al teu centre i que en treguis el màxim de profit possible perquè et serveixin aquests coneixements per un futur.

    Una besada molt forta i ànims!

    ResponderEliminar
    Respuestas
    1. Moltes gràcies Auba, també confio que li treuràs el màxim de profit a les teves pràctiques, perquè és un bon centre i treballau els ambients d´una manera espectacular.

      Molts d´ànims!

      Eliminar
  8. Hola !
    M'ha agradat molt la teva entrada, ja que som una apasionada de la psicomotricitat, i per tant, la consider UNA INDUDABLE bona pràctica!
    Ja que permet als infants explorar-se a si mateix, agafar consciència de si mateix, i de la relació amb els altres, a través del joc i del moviment. Els infants són capaços de conèixer el seu propi cos i descobrir les seves capacitats i potenciar les que li manquen, poc a poc.

    Disfruta molt de les sessions que hi puguis ser present, ja que no totes les escoletes conten amb una sala de psico i amb tant de material. Ets molt afortunada! Jo faig feina a una escoleta, i puc contar amb una sala de psico amb molt de material per poder dur a terme sessions molt enriquidores, i em sent molt afortunada de poder gaudir d'aquests moments!

    Les preguntes que et proposes són molt interessants. I si hem permets et contestaré a una : " si les mestres formades pel Mòdul de Formació Professional saben com disposar la sala, planificar la sessió, elegir els objectius i avaluar-los? Creieu que han realitzat un curs específic?"

    Jo he realitzat l'FP de grau superir d'Educació Infantil, i és cert que hi ha la creença que no ens preparen bé, i que no sortim igual de qualificats, etc. Vull rompre amb aquesta creença ja que personalment, encara que a l'assignatura de psicomotricitat de la Uib( i apart dels cursos que hagi pogut fer jo), vaig aprendre molt, he de dir que a l'FP tenim una assignatura especifica durant un any sencer, amb el qual hi ha base teòrica i pràctica. I personalment, va ser més enrequidor aquest any d'FP que no els 4 mesos a la uib. ( Continuo dient, que és la meva opinió).
    Jo , per exemple sé disposar una sala, sé planificar una sessió,etc... a una escoleta de 0-3 anys gràcies a haver cursat El grau superior. I ara, gràcies a l'assignatura de la Uib i de cursos realitzats sabria fer-ho a l'etapa 3-6 (amb menys experiència) En canvi, jo em deman, una persona que no ha fet El grau superior i ja que a la Uib a l'assignatura de psicomotricitat no es toca molt ( per no dir quasi res) aquesta etapa) , sabria disposar la sala i planificar una sessió en una escoleta 0-3?

    En tot, cas tot això depen de cada persona, i està clar que no et pots quedar amb la informació i formació d'una sola assignatura, és a dir, ens hem de seguir formanti reciclant.

    Disfruta molt de les teves pràctiques i de le sessions de psicomotricitat!
    Enorabona per la teva entrada i gràcies per compartir-la!

    ResponderEliminar
    Respuestas
    1. Hola Marina, estic molt contenta de la teva aportació, a més, et volia donar les gràcies per respondre el meu dubte sobre les mestres del Mòdul.
      Moltes gràcies, ja em quedo més tranquil.la!

      Sort!

      Eliminar
  9. Hola Elena, sóc una companya d’Eivissa que ha vist el teu bloc i la teva bona pràctica sobre Psicomotricitat m’ha fet recordar moments quant vaig realitzar les meves pràctiques a l’escoleta i, m’agradaria compartir-ho amb tu.

    És cert que Psicomotricitat és una de les activitats que més els hi agrada als infants i que gaudeixen molt quan estan en l’acció, ja que deixen anar tota l’energia que tenen acumulada. Em record que la durada de la classe era d’una mitja hora però diferent segons l’edat dels infants. Un bon espai per dur-la a terme és fonamental, ja que dóna més possibilitats de jocs entre ells. Record quan vaig anar al col•legi a fer un treball sobre aquesta assignatura i la veritat, és que no té res a veure com es du a terme en una escoleta, ja que és de més durada i a mesura que va transcorrent la sessió es van introduint diferents materials que inciten als infants al joc simbòlic, per exemple.

    Per finalitzar, estic d’acord amb tu que a voltes s’obliden de fer racons així com tallers amb les famílies, doncs són dos aspectes molt importants que s’han de tindre en compte, ja que tant els infants han de tindre l’oportunitat d’aprendre coses noves així com d’experimentar sensacions amb materials nous, com els familiars estar informats sobre tot allò que fan els seus fills i poder-hi participar sempre dins les seves possibilitats.

    ResponderEliminar
  10. Hola Elena!!

    Me ha parecido muy interesante la buena práctica de psicomotricidad que se realiza en el centro donde haces las prácticas. Creo que en muchas escuelas infantiles se necesita una mayor formación sobre la práctica psicomotriz y se debería conocer nuevas formas de trabajarla. A pesar de no estar realizando las prácticas, a través de mi experiencia profesional, he podido comprobar como la psicomotricidad no está valorada como debería, no se le da la importancia que tiene en muchos casos pero en tu centro se destaca un buen trabajo así que es de agradecer. Los niños tienen que tener la posibilidad de encontrar en la escuela ese medio para llevar a cabo este tipo de práctica y en tu centro se les ofrece la oportunidad de trabajarla.De esta manera, podrán conseguir un mayor dominio y control de su cuerpo en toda su totalidad.
    Gracias por compartir con nosotros esta buena práctica y espero que disfrutes de todas la sesiones de psicomotricidad que realicen!!

    ResponderEliminar