Parlant amb altres
companyes i observant diversos blogs, i a més, observant un exemple d´un vídeo
a classe d´una jornada d´una escola anglesa, puc deduir que hi ha algunes
similituds i altres diferències.
La jornada d´una aula de
2-3 anys a Mallorca és molt distinta a la d´altres països, ja que nosaltres ens
basem en el currículum d´infantil del 2008, on es prioritzen les rutines, els
hàbits i l´autonomia. També en el coneixement de l´entorn i el descobriment del
món proper.
Comparant les jornades
entre diverses escoles de Palma, una pública i una privada, he pogut comprovar
que les rutines són molt paregudes, per ventura a la pública són més rígides
pels horaris, en canvi, a una privada hi ha més llibertat, cosa que es
reflecteix sobre els infants. Comparant amb una cooperativa de Porreres i una
pública de Calvià, coincideixen en quant als horaris i organització
espai-temps.
Semblances:
a primera hora joc lliure (sales multifuncionals), bon dia (qui ha vingut? Quin
temps fa?), higiene, berenar, una hora aproximadament per realitzar una
activitat dirigida (taller, experimentació, psicomotricitat, etc.), pati,
higiene, dinar, higiene i migdiada (les que acaben l´horabaixa després fan joc
lliure).
Diferències:
són les metodologies emprades, la implicació de les mestres, la planificació
que treballa la tutora, l´organització de l´espai i del temps i les estratègies
que empren les mestres. A partir d´aquestes diferències, és on es veuen
reflectides les bones pràctiques docents, i canvien molt d´unes a altres.
Reflexió: penso que el més
important és pensar que l´infant pot, que és competent, que se li ha de donar
temps per FER i PENSAR, que han de poder EXPERIMENTAR en primera persona, d´una
manera significativa. Per tant, considero que unes millores que jo aplicaria a
la meva escola (Calvià) serien realitzar activitats més profitoses pels
infants, pensant amb els interessos d´ells, i sobretot, intentar que tots els
nens siguin protagonistes i actius, amb una igualtat d´oportunitats (respectant
els nivells maduratius dels infants).
Per exemple, hi ha escoles
on es dedica cada dia un moment per conversar lliurement, d´aquesta manera es
té l´oportunitat de conèixer millor a tots i cada un dels alumnes. Això seria
una metodologia més constructivista, que considero més oportuna si es pretén
que sigui l´infant el protagonista de l´acció, en definitiva de l´aprenentatge.
A més, considero que realitzar el moment
del protagonista fomenta autonomia, afavoreix a la construcció de la pròpia
identitat (moltes de vegades oblidat o obviat pels mestres d´infantil) i ajuda
al desenvolupament de l´infant. Una manera de posar-ho en pràctica, podria ser
quan es fa el bon dia, que sigui cada dia un infant diferent, el que conti
alguna cosa que ha fet, o alguna cosa que li agradi. També, pot ser
l´encarregat de repartir els coberts aquell dia, o de dormir la migdiada amb la
mascota de la classe. Són petits detalls, que aconsegueixen que l´infant es
senti important, es torni més responsable i integrat, a la vegada que milloren
diverses capacitats verbals, comunicatives, socials, motrius i psicològiques.
En definitiva, cada
jornada pot ser igual o diferent, el que realment importa és ajudar a
l´infant a recórrer el seu propi procés de multitud d´aprenentatges
que es viuen dia a dia a una escola, i fer que aquests siguin significatius,
no tant sols basats en les rutines i els horaris imposats.
En aquest apartat he
emprat les competències 1.3, 3.2 i 4.2 perquè he abstret informació d´altres
companyes, vídeos i blogs per comparar jornades, he reflexionat sobre aquestes
(vers l´organització, dinàmica o metodologia) posant exemples, i també, he
pogut identificar i comparar bones pràctiques professionals.
No hay comentarios:
Publicar un comentario