martes, 11 de junio de 2013

Valoració de les competències assolides i de com ha estat el meu aprenentatge durant l´assignatura.


Durant el meu primer període de pràctiques, a una escola de 0-3 anys, he pogut ampliar les meves competències, i gràcies a l´assignatura de Reflexió i Innovació educativa, he après a ser conscient del meu propi procés d´aprenentatge. Treballar per competències ajuda a identificar millor molts d´aspectes importants que es relacionen entre si, així com a reconèixer els propis punts forts i febles, i a identificar bones actuacions docents en general.
Per tant, arribats en aquest punt final, penso que el meu nivell competencial ha millorat des del principi de l´assignatura.
-          Autonomia en l´aprenentatge: considero que sí, tant amb les tasques individuals de l´assignatura, així com reflexionant sobre la bona actuació professional a l´escoleta. Per primera vegada he pogut arribar a conclusions contrastant la teoria apresa a la UIB amb la pràctica del dia a dia (observant el desenvolupament dels infants, les seves etapes evolutives, les seves necessitats, el seus processos d´aprenentatge, etc.)

-          Reflexionar sobre el meu propi procés d´aprenentatge: he pogut autoavaluar-me, de manera que he sabut identificar els meus punts forts i febles; he reflexionat molt sobre les meves creences sobre la infància, contrastant amb les creences de la meva tutora, on he arribat a la conclusió que, d´aquí depèn i té molta rellevància les repercussions cap als infants (s´ha de creure que l´infant és capaç, és competent, respectant el seu ritme, però donar-li temps, no tallar-li la seva autonomia d´aprenentatge...).

-          Analitzar i reflexionar sobre el funcionament dels centres d´Educació Infantil: amb la pràctica i amb les activitats dels mòduls, he analitzat i reflexionat sobre molts d´aspectes a tenir en compte, quan es treballa a un centre, des dels espais, el temps, l´ambient, l´organització, els horaris, les rutines, les relacions, les parets, etc., etc., cada cosa té el seu pes, i tot és important.

-          Analitzar i reflexionar sobre els processos d´e-a: he observat molt als infants, a les mestres i al centre, per tant, he tingut l´oportunitat de reflexionar sobre la importància de la teoria duta a la pràctica d´una manera coherent i lògica. Per desgràcia, al meu centre de pràctiques, he pogut aprendre coses que jo no vull fer. En definitiva, les bones pràctiques no són difícils d´aconseguir, depèn de l´equip docent, la seva integritat i ètica com a professionals.

-          Reflexionar sobre el procés de millora: he après la diferència de bones pràctiques i els projectes de millora, ambdues fonamentals per crear un espai (centre educatiu), clima (relacions amb les persones) i actuacions professionals necessàries per ajudar a créixer a tots els alumnes amb unes condicions dignes i favorables. També he trobat molts d´obstacles, els pitjors: les persones desmotivades.

Segons les competències que proposa Perrenoud, considero que no he pogut desenvolupar les següents, debut a les situacions inexistents a la meva escoleta de pràctiques:
-Conèixer els continguts que hi ha que ensenyar i la seva traducció en objectius d´aprenentatge. En aquesta escoleta es veu reflectida la gran carga assistencial, i no pedagògica. Clar és que també les rutines, la higiene i l´alimentació ajuden al desenvolupament de l´infant, però han mancat molts dels aprenentatges en aquesta etapa.
-Avaluar als alumnes en situacions d´aprenentatge, segons un enfocament formatiu. Debut a la manca d´avaluació i planificació de l´estil docent de les mestres.
-Implicar als alumnes en els seus aprenentatges i en el seu treball. Penso que si a l´escola es treballés més per competències (com altres centres) es podria dur a terme aquest element, però en el meu centre no es contempla, ja que la visió de l´infant és que “encara són massa petits...”
-Treballar en equip, en quant a dirigir reunions, o fer front a crisis o conflictes entre persones. Per ventura, quan jo formi part d´un equip docent tindré l´oportunitat, enguany no s´ha donat el cas.
-Participar en la gestió de l´escola, en general, aquesta competència, per a una practicant és difícil, ja que si topes amb un centre poc reflexiu i innovador, i les creences dels mestres no són compatibles, dèbilment es podrà dur a terme. Hauré d´esperar a les properes pràctiques, o quan formi part d´un equip docent.
-Emprar les noves tecnologies amb els infants. En el meu cas particular, a l´escola no hi havia possibilitat d´explotar els potencials didàctics o emprar instruments multimèdia en l´ensenyança.
En definida, he après moltes coses, he desenvolupat moltes competències professionals, però considero que en l´experiència de les pràctiques en el meu centre de 0-3, m´han mancat algunes que espero desenvolupar els propers anys.
I durant el procés d´e-a amb l´assignatura de Reflexió i Innovació, he pogut conscienciar-me que hi ha molta tasca a fer, a no deixar-me dur per les males influències o estancaments d´actituds professionals, que per desgràcia he pogut vivenciar.
En general, estic molt contenta pels aprenentatges adquirits en aquesta etapa, encara que considero que em queda molt per aprendre.

En aquesta entrada he treballat les següents competències:  2.1, 2.2, ja que he identificat els meus punts forts i febles en quant a les meves capacitats i competències professionals, identificant les pròpies creences i concepcions, contrastant les creences personals amb les pràctiques i activitats observades al centre. I a més, 1.2., perquè reflexiono sobre els elements que porten a una bona actuació professional.


No hay comentarios:

Publicar un comentario