En aquest apartat explicaré, des del meu punt
de vista, les creences que em transmet la meva mestra i tutora de pràctiques.
Després, contrastant altres opinions, determinaré preguntes possibles, que se
li podrien plantejar a la mestra, per tal d´ajudar-la cap a una reflexió.
A partir de l´observació
descrita anteriorment del “bon dia”, una rutina que es realitza quasi cada dia
a la mateixa hora i lloc, explicaré què em transmet i per què.
La mestra en
aquest moment realitza unes accions molts estructurades: asseguda a una cadira
petita, davant de tots els infants i mirant-los de cara. Per tant, les seves
estratègies que desplega, en aquest moment, penso que són bones i ajustades.
Ella comença a cantar la cançó del bon dia, amb l´entonació atractiva, la
mirada en ells, a la vegada que gesticula amb les seves mans fent mamballetes.
Penso que les creences de la mestra són, en aquesta acció, les d´una
metodologia constructivista. És a dir, que fa als infants partícips d´aquesta
acció, fent-los sentir protagonistes, i fent preguntes clares, donant temps
(encara que poc) per respondre (és quan es passa llista a la classe), per
exemple: qui és aquest nin? Ha vingut avui? Normalment solen contestar els
mateixos (els més grans), però ella intenta demanar, un per un, el nom del seu
company, per tal de fer-los parlar, i verbalitzar els noms propis. Però no
considero que el seu model estigui basat en aquest enfocament constructivista,
d´una manera que englobi tot el seu fer i pensar, a l´aula (ja que aquest
moment dura 10-15 minuts al dia). Més bé és una norma burocràtica que s´ha
adaptat, que ha hagut d´implantar a l´aula.
Comparant la
seva actuació, amb altes moments, es veu que ella és directiva, i el nucli és
ella. Ja que sembla una mestra que li costa fer canvis i que té una rutina molt
marcada de les pràctiques. Com si les coses noves fossin molt complicades,
posant excuses de manca de temps, i creences molt arraigades, com quan diu que
el que fan ja funciona.
Però una cosa
no lleva l´altra, poc emprar bones estratègies, sense tenir unes creences
basades en una bona pedagogia activa.
Segons una
conversa mantinguda amb ella, em va dir que pensava que els infants (de 2-3
anys) encara són molt petits i que haurien de jugar més lliurament perquè quan
vagin al segon cicle ja faran moltes més feinetes. Penso que d´aquesta manera
es volia justificar del per què no planifica gaire les seves accions i es basa
únicament en les rutines i les programacions fixades pel centre. Cal recordar,
que la tutora és de Formació Professional, i per ventura li falta aprofundir en
les teories pedagògiques existents, ja que la seva tasca diària es basa en
treballar pràcticament la higiene (rentar-se les mans), l´autonomia en
l´alimentació, i poc més. La visió que té dels infants és que no són
competents, per això, moltes de vegades es mostra molt directiva.
Per contrari,
les meves creences són contradictòries amb les seves. Jo tinc una visió de
l´infant molt distinta de la seva, penso que encara que s´estigui a primer
cicle es podrien fer moltes més coses significatives per a ells. Que la seva
descoberta del món fos més profitosa, en lloc de fer tantes fitxes sense
sentit.
Per tant, tot
això repercuteix en el dia a dia a l´aula. I els aprenentatges dels infants són
molt lents. Sent un poc dura, diria que sembla més una guarderia que una escola
d´infantil, a on l´assistència és lo primordial, deixant molts d´altres
aspectes rellevants de costat, a l´ombra.
Contrastant
altres casos, una companya em va explicar que quan la seva mestra, mentre
realitzaven una activitat a classe, i veia que alguns infants s´aturaven i no
mostraven interès (en els pocs minuts), ella automàticament ho retirava tot,
sense deixar acabar als altres que sí gaudien fent allò. Donar per suposat un
fet o una acció (estan cansats, no els hi agrada) amb un infant, no és el
mateix amb tot el grup-aula. Pensant amb això, em vaig adonar que la meva
mestra, també ho fa. Per tant, saber interpretar a un infant no és tant
complicat, són les ganes que li posis tu. Per això, penso que les creences d´un
mestre i la motivació repercuteixen totalment sobre la tasca diària a l´aula,
en la planificació, en la dinàmica, en l´organització, en l´avaluació i en tots
els aprenentatges que es deriven de l´escola infantil.
Com podria
plantejar a la mestra que reflexioni per ella mateixa sobre la seva tasca?
Doncs, demanat, per exemple:
-Quins
objectius tens amb la realització del bon dia?
-Creus que es
podria ampliar una mica més la conversa d´aquest moment?
-Quins són
els aprenentatges que adquireixen els infants?
-Creus que
ajuda més al reconeixement dels companys o afavoreix a la construcció de la
identitat de cada infant?
-Consideres
que realitzar aquest ritual sempre, durant tot el curs, de la mateixa manera
avorreix als infants? En què els ajuda?
-I si a cada
trimestre s´incorporés algun element nou durant aquest moment, no captaria
millor l´atenció dels infants?
-Quines àrees
curriculars creus que es treballen al ritual del bon dia?
...
En aquest apartat he
treballat les competències 2.2, 4.1i 4.2 perquè identifico alguna de les meves
creences, qüestiono sobre els marcs teòrics de les pràctiques i identifico
bones pràctiques vers creences, comparant altres.
No hay comentarios:
Publicar un comentario