lunes, 6 de mayo de 2013

Ampliant les meves competències, segons Perrenoud.


En aquesta entrada voldria tornar a valorar el meu nivell competencial i reflexionar sobre les millores que he fet (durant aquests 3 mesos de pràctiques) segons les competències de referència que ens proposa Perrenoud.  
1.    Organitzar i animar situacions d´aprenentatge.
En el meu centre, 0-3 anys, els aprenentatges bàsics són l´autonomia en quant a la higiene i l´alimentació. Per tant, jo col·laboro amb aquests, i actualment estam en el procés del control d´esfínters d´aquells infants que encara no ho tenen. Recordo als infants que han de dir que tenen “pipí”, els acompanyo a l´orinal i els felicito quan ho fan bé.
2.    Gestionar la progressió dels aprenentatges.
L´observació constant amb les millores dels infants forma part del meu dia a dia, com per exemple, observar com un infant de cada dia és més autònom a l´hora de penjar la seva jaqueta, rentar-se les mans, el moc, etc. I per tant, l´avaluació forma part d´aquesta observació.
3.    Elaborar i fer evolucionar els dispositius de diferenciació.
A la meva aula són 18 alumnes (2-3 anys) i el grup és heterogeni, i sempre tenim cura d´intercanviar els petits grups entre els nins i nines, i els més grans amb els més petits. D´aquesta manera s´aconsegueixen més aprenentatges.
Hi ha un infant que és molt “mogut”, normalment necessita més ajuda per dinar, fer-lo que es segui a la seva cadira, que escolti o que no molesti als altres, ...jo intento integrar-lo el màxim possible perquè no es rompi la dinàmica de classe.
4.    Implicar als alumnes en els seus aprenentatges i en els seus treballs.
Quan els infants han realitzat una activitat, un dibuix per exemple, ho exposem al plafó i els fem observar, per tal que pensin, i jo de vegades, inicio una petita conversa amb ells perquè valorin el seu treball i els dels seus companys.
5.    Treballar en equip.
Penso que sí estic treballant en equip, per una banda amb les altres practicants fent el projecte de millora del centre, i per l´altra banda, ja em sento integrada com una més a l´escola, treballant amb la meva tutora, com si fóssim una parella educativa. Per ventura, com tenim la mateixa edat, hem creat un bon clima de companyes.
6.    Participar en la gestió de l´escola.
En el meu cas, aquesta competència no la puc desenvolupar perquè la gestió la duu a terme l´equip docent, podria dir-se que si col·laboro en la participació de tots els alumnes amb el mateix protagonisme.
7.    Informar i implicar als pares.
Quan els pares acompanyen als seus infants a l´escola, és un moment on sí he pogut tenir l´oportunitat de parlar dels seus fills, per exemple: ha après a llevar-se les sabates sol, i no vol que l´ajudem, això està molt bé.
8.    Utilitzar les noves tecnologies.
L´única cosa que faig servir és la càmera de fotos, ja que al centre no disposen de cap altre recurs tecnològic.
9.    Afrontar els deures i els dilemes ètics de la professió.
En el meu centre hi ha multiculturalitat, i es treballa de manera molt natural, jo treballo sense cap mena de discriminació cap als infants, ni cap a les famílies. Penso que és molt important no etiquetar a un infant perquè el seu pare o mare sigui d´una manera distinta. He desenvolupat el sentit de la responsabilitat en molts d´àmbits.
10.  Organitzar la pròpia formació contínua.
Penso que estic organitzant la meva pròpia formació, a les pràctiques de l´escola, en el treball en equip del projecte, i amb les altres assignatures de la UIB, tot ajuda a millorar els meus coneixements i a posar-los en pràctica. També m´ha ajudat a seguir un horari a casa, per tal de seguir treballant.
Cal tenir en compte que, encara, em queda 1 mes per acabar les pràctiques, per tant, em veig encoratjada per acabar d´assolir totes les competències, o al menys intentar-ho!
Les competències que he emprat en aquesta entrada han estat la 1.2 i la 2.1 perquè continuo amb el meu treball autònom i també reflexiono sobre els meus aprenentatges, així com en l´adquisició de les competències necessàries per a ser un bon docent.

No hay comentarios:

Publicar un comentario