lunes, 20 de mayo de 2013

Els meus aprenentatges en relació als projectes, bones pràctiques i documentals d´altres companys.


A continuació, comentaré i reflexionaré sobre el què he après observant els demés projectes.

1)    Des de MENORCA, l´escola Fort de Leau: Projecte de millora, el pati.
Penso que el pati és un tema molt sol·licitat per les escoles d´infantil, ja que és un espai exterior on hi passen molt de temps els infants durant la setmana. I a més, són espais fantàstics però que estan desaprofitats. La disposició dels materials que s´hi trobin en aquests, per jugar, afavoriran molt d´aprenentatges oblidats (motrius, de descoberta, de relacions, etc.) Crec que el pati és més important del que pareix, ja que propiciar joc és créixer jugant. S´hauria de tenir cura dels materials que empraran, si són els típics d´un parc, de plàstic, o de fusta, etc. Cada petit detall compta perquè l´infant no deixa d´aprendre, en cap moment espontani o dirigit. És un tema per a la reflexió dels docents, ja que moltes de vegades es dediquen a vigilar que no es facin mal, però s´hauria de prendre consciència que el joc espontani és una gran font d´aprenentatges. Per tant, la distribució, les joguines, la quantitat, el temps, etc., són molts de requisits que s´han de planificar.
                               
2)    Des de MENORCA, l´escola Fort de Leau: Bona pràctica, l´hort.
Totes les escoles que disposen d´un hort tenen molta sort, però s´han d´aprofitar bé tots els aprenentatges que es poden dur a terme gràcies en aquest. El desdoblament del grup-classe afavoreix l´experimentació i el descobriment, l´observació dels éssers vius, les transformacions, els canvis, la responsabilitat que pren l´infant, etc., són excel·lents si es poden dur a terme dintre l´escola mitjançant un hort. També penso que a partir d´aquest es poden esdevenir aprenentatges més significatius dintre de l´aula amb les converses, de l´alimentació saludable, d´on surten les fruites, les verdures, les flors, etc. La col·laboració dels membres del centre és fonamental, i també la continuïtat, per tal, d´aconseguir un objectiu a llarga durada: prendre consciència del respecte i la cura del medi ambient.

3)    Des de MALLORCA, l´escoleta d´Esporles: Projecte sobre la figura de la mestra, rols i models d´actuació.
Aquest projecte m´ha paregut un tema delicat, que ha proposat el propi centre, analitzat per les practicants. És molt bo que un equip docent es plantegi si ho fan bé o no, però penso que les practicants poden aprendre moltes coses observant a les seves tutores, però haver d´avaluar o analitzar les conductes, pareix comprometedor. Penso que els rols de les mestres són fonamentals pels infants, ja que segons el seu model d´actuació, les seves creences, les seves actituds, les seves estratègies, etc., repercutiran al desenvolupament dels alumnes. Per tant, qualsevol persona que es dedica a treballar amb infants, ho hauria de tenir ben present, ja que l´etapa infantil és molt sensible i pot tenir repercussions greus.
                                                    
4)    Des de MALLORCA: Una bona pràctica, el racó del moc.
Aquesta pràctica és molt adient en aquesta etapa, ja que, com vaig comentar al blog de na Sandra, és perfecta per afavorir l´autonomia dels infants. Penso que un racó a l´aula és un lloc ideal per aprendre, gràcies a la continuïtat de cada dia. A més, disposar d´un mirall afavoreix a la construcció de la identitat i de la imatge de l´infant, aspectes fonamentals per a un bon desenvolupament integral. Crec que és una manera molt senzilla i barata pels aprenentatges dels alumnes.
                                            
5)    Des de MALLORCA. Escola de Sencelles: Documental de canvi de bolquers.  D´un moment ordinari a extraordinari.
M´ha agradat molt l´escola en general, segons les experiències de les meves companyes de pràctiques. I penso que el documental està molt bé per conscienciar-nos que la pràctica rutinària del canvi de bolquers es pot fer d´una manera pedagògica, i no tan sols higiènica. És un moment d´intimitat, de respecte i de calma, que pot afavorir (segons les estratègies de la mestra) a l´autonomia, el vincle afectiu i la interacció individualitzada. També, anticipar l´acció verbalment i corporalment, ajuda a l´infant a situar-se en l´espai. Penso que són aspectes imprescindibles en l´educació infantil. Em quedo amb aquesta frase: “l´infant és autònom si li donem l´oportunitat”...

6)    Des d´EIVISSA. Els documental: Infants amb N.E.E.
Penso que és un tema important per a una comunitat educativa inclusiva, per desgràcia, hi ha pocs recursos des de les administracions. En primer lloc, per a una família amb un infant amb alguna necessitat educativa especial, en l´escolarització ja hi troba traves. En segon lloc, l´adaptació de l´escola, l´aula i els materials, requereixen l´esforç per l´equip docent. I per tercer, els recursos humans són pocs. En aquest tema hi entren en lloc molts de punts que s´han de tenir en compte, per tal de comptar amb una educació de qualitat: la ràtio, l´organització, els desdoblaments, els recursos humans, les adaptacions, i l´atenció equitativa a tots els alumnes. Penso que un bon docent no ho pot aconseguir sol, necessita l´ajuda compartida i coordinada d´altres membres de la comunitat, i sobretot, tenir una actitud positiva i ètica.

Per concloure, voldria donar les gràcies als autors d´aquests projectes que ens han obert un poc més els ulls cap a una mirada reflexiva de l´educació infantil.

En aquesta entrada he treballat les següents competències: 1.2, 1.3, 5.1.
He pogut reflexionar sobre els elements que porten a una bona actuació professional, accedint i revisant altres experiències per tal d´ampliar la meva formació, i reflexiono sobre els projectes de millora i bones pràctiques d´altres companys.



No hay comentarios:

Publicar un comentario