El nostre projecte de millora consisteix en treballar
l´Art a l´escola infantil,
mitjançant activitats adaptades als diferents nivells maduratius dels infants
del primer cicle.
La temàtica d´aquest projecte ha estat triada pel centre,
d´acord amb la tutora de la UIB, especialitzada amb les arts plàstiques. Cal
dir que, per a totes les components d´aquest projecte, la realització d´aquest
ha estat satisfactòria, agradable i entretinguda.
Un dels primers canvis que vam introduir al centre és el
fet d´emprar materials naturals i reciclats, per tal d´aprofitar els objectes
quotidians per a realitzar expressions artístiques. Un dels objectius que
cerquem amb aquest projecte és el de conscienciar a tota la comunitat educativa
de la importància de la cura pel medi
ambient, d´aquí l´aprofitament dels objectes
quotidians que trobem a l´abast de qualsevol família amb pocs recursos econòmics.
Les components del grup:
Mar Mas, Aida García, i nosaltres que exposem el nostre
projecte al blog, Lourdes Parpal i Elena Rexach.
Hem planificat activitats artístiques que hem ordenat a
través d’una unitat didàctica anual, definint activitats per a tot el curs
escolar. Hem exposat les diferents activitats dividides en els tres trimestres
escolars. En el primer trimestre ens hem centrat amb la música, al segon l´escultura
i al tercer la pintura.
Un altre canvi important és el fet d’exposar els treballs realitzats pels infants, aprofitant la
grandària de l’entrada del centre. Aquests treballs s’exposen amb l’objectiu de
fer-los visibles a totes les famílies. A més, els hem documentat amb plafons, per tal que les famílies puguin observar
quin material s’ha utilitzat, quins objectius es perseguien amb l’activitat i
què han treballat els infants.
Durant el temps de realització de les nostres pràctiques
hem dut a terme algunes de les activitats preparades. A continuació posarem
imatges d´alguns exemples de les activitats realitzades amb els infants:
- Pintura i estampació de fruites i verdures:
Escultures amb materials reciclats o naturals:
Pintar amb estris naturals
Justificant el nostre projecte d´art, podríem dir que des
del currículum d´infantil, es veuen reflectides moltes de les necessitats que
tenen els infants per descobrir el món. L´art és un ric món ple
d´aprenentatges, des de la música, les textures, els materials, les formes, els
volums, etc. A més, pensem que també és una manera d´integrar a qualsevol
infant amb discapacitat o la multiculturalitat.
Per a concloure, nosaltres pensem que hi ha moltes altres
millores que es podrien fer en aquest centre, per ventura més importants, abans
d´aplicar activitats artístiques, així com una millora col·lectiva de la
implicació de les mestres, millora de la pròpia motivació, reflexió
autoavaluativa, planificació del treball en general, els materials quotidians,
etc.
Altres
activitats desenvolupades:
Experimentar amb materials reciclats:
Competències
treballades:
5.2. ->
Tinc molt clar que aquesta millora que realitzem al centre no és la més
urgent al centre, però la fem perquè és la que, des del centre i la UIB, ens
han demanat.
5.4. -> Puc
preveure que aquest projecte de millora no l'utilitzaran com a part integrada del centre, per ventura algunes activitats. La
falta de motivació de les mestres fa que treballin el mínim.
Hola Elena. Aquest projecte que realitzeu a la teva escoleta em crida molt l’atenció i respon a una necessitat interna, ja que a la meva escoleta no els agrada molt fer propostes artístiques. Per dir-ho d’alguna manera, no respon a la seva filosofia de centre ni d’infància.
ResponderEliminarPerò a mi em sembla molt interessant, i a més, et permet aprofitar tot allò après a l’assignatura de plàstica que férem l’any passat. També pots servir-te de molts recursos i materials com bé has dit, que es troben al nostre abast i que generalment rebutgem.
També m’ha semblat interessant que vos fixéssiu en treballar no tan sols la pintura, ja que l’expressió artística engloba la pintura, l’escultura i la música, entre d’altres disciplines.
També m’ha agradat que faceu tota aquesta tasca visible als pares documentant les obres d’art dels infants.
A més del que nosaltres podem treure com a mestres en quant a experiència, recursos, aprenentatges fets i creativitat, l’expressió artística toca un tema important referent als infants com és la representació de sentiments i l’exteriorització d’emocions, pors, alegries, etc.
Finalment, dir-te que la pena de tota aquesta feina és que no es continuï més enllà de la vostra partida del centre i que no sigui una de les necessitats més urgents a resoldre.
Moltes gràcies Sara!
ResponderEliminar